Vraag 2: Wat heb ik aan een financiële administratie?

Op grond van het Burgerlijk Wetboek bent u verplicht een financiële administratie bij te houden. De verplichtingen komen erop neer dat u alles wat financiële gevolgen heeft voor de onderneming systematisch moet vastleggen in een minimumadministratie.

U kunt hierbij denken aan:

  • kasadministratie en kassabonnen;
  • financiële aantekeningen, zoals het inkoop- en verkoopboek;
  • tussentijds gemaakte controleberekeningen;
  • ontvangen facturen en kopieën van verzonden facturen;
  • bank- en giroafschriften;
  • contracten, overeenkomsten en andere afspraken;
  • correspondentie;
  • software en databestanden;
  • uw (zakelijke) agenda.


Startende ondernemers beperken zich in eerste instantie vaak tot de verplichte minimumadministratie. Maar er komt een moment dat u graag een uitgebreidere financiële administratie wilt.

Een goed opgezette en overzichtelijke administratie is belangrijk voor uw bedrijfsvoering. Het helpt u om tijdig nieuwe ontwikkelingen te signaleren, daarop in te spelen en de juiste beslissingen te nemen. Ontwikkelt uw onderneming zich volgens eerdere prognoses? Moet u de prijsstelling wellicht aanpassen om het brutowinstdoel te bereiken? Betalen uw afnemers op tijd of moet u het debiteurenbeheer aanscherpen? Is het verantwoord om te investeren in nieuwe machines, apparatuur of verbouwingen?

Kortom: een goed financiële administratie biedt inzicht in het wel en wee van de onderneming. Uw accountant adviseert u over een optimale inrichting van uw administratie.

Bron: NOvAA

Terug

 

MKB nieuws

 

Bezoekadres:
Alexander Cohenwei 14
8914 BG  Leeuwarden

Postadres:
Postbus 156
8900 AD  Leeuwarden

Tel. 058 - 215 93 55
Fax 058 - 215 84 72
E-mail: info@wvdmgroep.nl